Când ora de engleză devine un spectacol-lecție, copiii ies din camerele lor!

Spectacolul realizat de Lenuș Teodora Moraru este despre inocență, dar și despre manipularea inocenței. Este despre copii și părinți, despre zidurile sufletești care cresc între zidurile unei case. Jocurile părinților distrug vârstele copiilor și îi maturizează provocând deseori furtuni greu de oprit. Se întâmplă uneori ca, în furtună fiind, copiii să ajungă în preajma unui profesor...

Când ora de engleză devine un spectacol-lecție, copiii ies din camerele lor!

"Această mare e acoperită de adolescenți/ care învaţă mersul pe valuri, în picioare,/ mai sprijinindu-se cu brațul de curenți,/ mai rezemându-se de-o rază țeapănă de soare". Versurile lui Nichita Stănescu pot intra lejer într-un moto al spectacolului regizat de Lenuș-Teodora Moraru și prezentat, în premieră, pe scena Teatrului Vasilache Botoșani, în cadrul Studioului pentru Tineret. 

"Copiii stau în camera lor", adaptare de Lenuş-Teodora Moraru după Natasa Tanská, este un spectacol-lecție pentru părinți, o parabolă în cheie ușor educativă pe care regizoarea nu o prezintă nici autoritar, nici în nota teatrului moralizator. Pur și simplu avem în față, pentru aproximativ o oră, o lecție. De engleză. Și nimic din ce e pe scenă nu e exterior vieții, realității, concretului. Dimpotrivă. Fiecare gest este recognoscibil, face parte din existența noastră. De aceea, ca spectator, te regăsești într-o replică, într-o privire. Chiar și într-o tăcere. 

Un spectacol cu două personaje de la un capăt la altul – eleva și profesoara de engleză – menite să creeze la rândul lor alte trei, chiar patru personaje care, desi absente, vor fi prezente în scenă, personaje care, de altfel, sunt cele care asigură intriga, conflictul acțiunii.
 
Miruna este o fată de 14 ani care "învață mersul pe valuri, în picioare", într-o lume mult prea agitată pentru ea, cu valuri care o acoperă până aproape de sufocare. Fericită alegerea regizoarei Lenuș-Teodora Moraru de a încredința rolul unei adolescente. Denisa Dutcovschi, membră a Atelierului de Teatru, își joacă propria vârstă. Recunoaștem în manifestarea scenică a Mirunei gesturile uneori exagerate, alteori repezite ale adolescenților. Cea care înaintează în relația cu profesoara de engleză este tot Miruna, fata invadând pur și simplu spațiul micului apartament al dascălului. Nevoia de comunicare, apetitul pentru amănunte și curiozitatea față de tot ce o înconjoară sunt, de asemenea, manifestări care o surprind pe profesoară, fără să respingă, însă, nimic din ceea ce vine dinspre eleva sa. 

Irina Mititelu, prin contrast cu personajul interpretat de Denisa, este profesoara ușor demodată în ochii elevilor, construită moral și uman pe o arhitectură echilibrată, fără extreme într-o parte sau alta. Cu toate acestea, știe unde și când să acționeze, știe să dozeze discreția astfel încât Miruna să se apropie, să își dezvăluie sufletul. 

Privite strict în spațiul scenic, cele două personaje sunt tot atât de diferite pe cât de asemănătoare. Irina Mititelu şi Denisa Dutcovschi formează un amestec de trăiri deseori contradictorii, uneori voit exagerate, alteori abandonate într-un soi de renunțare, de situare în margine de prăpastie. 

Spectacolul realizat de Lenuș Teodora Moraru este despre inocență, dar și despre manipularea inocenței. Este despre copii și părinți, despre zidurile sufletești care cresc între zidurile unei case. Jocurile părinților distrug vârstele copiilor și îi maturizează provocând deseori furtuni greu de oprit. Se întâmplă uneori ca, în furtună fiind, copiii să ajungă în preajma unui profesor. Și, tot uneori, acest profesor citește sufletul și înțelege semnele pe care copilul le emite într-un limbaj pe care doar el, profesorul, îl poate descifra. De aceea el, profesorul, este Eroul. 

Lenuș-Teodora Moraru își așază povestea într-un decor liniștitor, în care predomină albul, echilibrul, simplitatea. Scenografia realizată de Gelu Rîșca se îmbină fericit cu muzica lui Toma Rîșca, accentuând dramatismele prin jocuri de lumini ce deschid cadre noi, spații care transcend realitatea și permit accesul către trăirile interioare ale adolescentei. 

Ora de engleză devine o lecție de viață. O lecție-deschisă, cu public. Iar la final, așa cum se întâmplă în poemul lui Nichita Stănescu, Miruna “a şi deprins să meargă pe valuri, în picioare”. Un spectacol care trebuie văzut deopotrivă de profesori, părinți și adolescenți. 


"Copiii stau în camera lor", adaptare de Lenuş-Teodora Moraru după Natasa Tanská
Regia artistică: Lenuş - Teodora Moraru;
Scenografia: Gelu Rîşca, muzica: Toma Rîşca.
Din distribuţie fac parte: Irina Mititelu şi Denisa Dutcovschi

 

Spune-ne opinia ta

Articole similare

Loc de dat cu… EPIGRAMA (XLVII)

Duminică, 30 Iunie 2019
7037

A-l "înțelege" pe Aureliu Busuioc

Miercuri, 26 Iunie 2019
6693

Loc de dat cu… EPIGRAMA (XLVI)

Duminică, 23 Iunie 2019
5927

Loc de dat cu… EPIGRAMA (XLV)

Duminică, 16 Iunie 2019
2661

Carmen Domingo - GALA-DALI

Joi, 13 Iunie 2019
1113

Loc de dat cu… EPIGRAMA (XLIV)

Duminică, 9 Iunie 2019
1715

Vezi alte știri publicate de Florentina Tonita

Niculina, sufletul orașului meu

astăzi, 11:37
244

Cam pe la 7-8 pe seară, de ani buni, Niculina iese din casă. Vara în culori deschise, rochii cu volănașe garnisite uneori cu mărgele simple, pe care le poartă pitite într-o copilăro...

Regizorul Cristian Pascariu, înainte de lansarea filmului ”Nasty” la Botoșani: ”Îl veți vedea pe Ilie într-o ipostază necenzurată, într-o ipostază sinceră” (Foto, Video)

Joi, 18 Aprilie 2024
691

Filmul ”Nasty” va avea premiera de gală la Cinema Unirea Botoșani sâmbătă, 20 aprilie, de la 19:00, publicul având prilejul de a se întâlni și cu echipa care a...

Anamaria Chelaru: ”Noi, păpușarii, suntem făcuți să lucrăm între călugărie și armată!” (Foto, Video)

Marţi, 16 Aprilie 2024
1208

Când am căutat-o și i-am propus acest interviu, am întrebat-o direct: Cum este Anamaria Chelaru în afara scenei? A răspuns dintr-o suflare, cu vocea clară și îndelung form...