Măriuca Talpeș: Educația e o construcție șubredă la bază, la nivelul preșcolar și primar

Măriuca Talpeș: Educația e o construcție șubredă la bază, la nivelul preșcolar și primar

”Educația e o construcție șubredă la bază, la nivel preșcolar și primar. Marile probleme ale educației este că pierdem foarte mulți copii pe drum. Avem un abandon până la clasa a 12 de 25%”, a spus marți Măriuca Talpeș, fondator, alături de soțul său, Florin Talpeș, al companiei Softwin, cu ocazia prezentării unui raport privind piața muncii din România. Raportul a fost realizat de PwC, la solicitarea Coaliției pentru Dezvoltarea României și poate fi citit aici.

”Doi din cinci copii nu înțeleg ceea ce citesc. Avem un învățământ profesional și tehnic învechit care duce ca angajabilitate cel mult 30%. Adică unul din trei absolvenți de învățământ profesional și tehnic se angajează în domeniul în care s-a pregătit. Avem studenți puțini- 26% din populația din grupa de vârstă 30-34 de ani față de 40% media europeană. Și mai avem un număr foarte mic de adulți care învață în timpul vieții- de 10 ori mai puțini față de media europeană”, mai arată doamna Talpeș.

Potrivit acesteia, cea mai dureroasă parte e cea a preșcolarilor și școlarilor. ”Acolo România investește cel mai puțin-0.7% din PIB. Dacă la învățământul secundar stăm cât de cât bine (iar la cel terțiar suntem peste media europeană), metodele de predare din primul ciclu sunt învechite. Copiii nu se bucură deloc de școală. Suntem una din ultimele țări din punct de vedere al atractivității școlii pentru copii”, mai spune Măriuca Talpeș. 

Una dintre soluții, în opinia ei ar fi creșterea salariilor profesorilor din această categorie. ”Ar trebui ca salariile lor să fie duble, pentru a-i încuraja pe cei mai buni studenți să rămână să predea!”, consideră doamna Talpeș. 

Ea a venit și cu alte cifre: ”Până la clasa a 8-a pierdem cam 16% din copii. La liceu, cam 7% merg la licee vocaționale (muzică, balet, școli pedagocice), iar ceilalți se duc în învățământul profesional și tehnic- 49% și licee teoretice- 44%. Dar acest învățământ profesional și tehnic nu duce copiii în industrie. Ar trebui ca aceste școli să fie legate de angajatori reali, iar practica să fie făcută în mediul economic. Poate ar trebui să păstrăm doar acele licee care pregătesc meserii legate de tehnicile viitorului”, consideră doamna Talpeș. Mai mult...

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Blocada polițiștilor și jandarmilor în Botoșani și localități s-a lăsat cu sancțiuni: 14 șoferi au rămas fără permis în ultimele 24 de ore!

astăzi, 17:24
37

În ultimele 24 de ore, polițiștii botoșăneni au organizat 5 acțiuni punctuale în orașele Dorohoi, Săveni, Flămânzi, Darabani și Botoșani în cadrul planului BLOCADA, a...

PNL Botoșani, Cătălin Flutur, întâlnire cu taximetriștii: „O unitate de breaslă mai rar întâlnită în zilele noastre” (foto)

astăzi, 16:14
66

Candidatul din partea Partidului Național Liberal (PNL) – Filiala Botoșani, Cătălin Flutur, a avut zilele trecute o întâlnire cu taximetriștii din Botoșani.Redăm mai jos i...

Eveniment dedicat antreprenorilor din Botoșani: Conferință despre dezvoltarea unor afaceri inteligente! (foto)

astăzi, 15:56
127

Sute de antreprenori din Botoșani au participat, joi, la o conferință despre dezvoltarea unor afaceri inteligente cu fonduri europene. Evenimentul este organizat de către Camera de Comerț, Indust...