Un botosanean, in mijlocul unei rafuieli dintre actrita Emilia Popescu si UNITER!

Un botosanean, in mijlocul unei rafuieli dintre actrita Emilia Popescu si UNITER!

 IONUT SOCIU  totb.ro

Actrita Emilia Popescu i-a adresat o scrisoare deschisa si "complet inutila" presedintelui Uniunii Teatrale din Romania (UNITER), Ion Caramitru, in care precizeaza ca a fost jignita de juriul care a stabilit nominalizarile pentru cea de-a XXII-a editie a galei premiilor UNITER. Juriul premiilor UNITER 2014 a raspuns scrisorii deschise semnate de Emilia Popescu, sustinand ca documentul trimis de actrita "apare ca o lectura flagrant eronata a Argumentului" atasat nominalizarilor.

"Ma adresez dumneavoastra, pentru ca orice material care apare in presa in numele UNITER-ului ar trebui sa-l verificati, astfel incat sa nu permiteti publicarea unor jigniri la adresa breslei pe care o reprezentati. Pentru "transparenta" ati facut public "argumentul juriului de nominalizari al Galei UNITER 2014". Acest "argument" ma jigneste atat pe mine, cat si intreaga breasla", spune Emilia Popescu in documentul intitulat "Scrisoare deschisa si complet inutila catre domnul Presedinte UNITER, Ion Caramitru".

Pentru a evita "orice neintelegere si suspiciune", actrita spune ca nu comenteaza in niciun fel nominalizarile, intrucat nu a vazut inca aceste spectacole.

"(...) in mod normal, regulile unei competitii se anunta inainte de desfasurarea ei, nu la final. Pentru a fi judecate spectacolele, senatul UNITER si presedintele, adica dumneavoastra, acorda girul unor persoane capabile de un act critic responsabil. Se presupune ca actul critic este argumentat in baza unei cunoasteri profunde a fenomenului teatral; adica "judecatorii" stiu ce inseamna munca unui regizor, actor, scenograf, au cultura teatrala si sunt in pas cu tot ce se intampla la ora actuala in materie de teatru. Pentru a judeca trebuie sa cunosti si sa intelegi fenomenul. Ma indoiesc ca cei alesi anul acesta in juriul de nominalizari au cunostinte minime in ceea ce priveste truda unui creator de spectacole, fragilitatea meseriei noastre si nu in ultimul rand sunt constienti de consecintele unor vorbe pompoase si goale aruncate in spatiul public asupra noastra. Intr-un limbaj de lemn, cu cuvinte pretentioase, ce uneori se contrazic (in spatele carora se poate ascunde orice), acest juriu m-a jignit. Iar dumneavoastra ati ingaduit asta", ii transmite Emilia Popescu lui Ion Caramitru.

Emilia Popescu precizeaza ca "niciun juriu din lume nu are dreptul sa-i jigneasca pe cei care n-au corespuns "criteriilor" lor". "Adica ,cum???!! Nominalizatii sunt "fenomene rarisime de vocatie artistica", iar ceilalti "valori nereprezentative pentru teatrul romanesc de azi"?! Ori valori, ori nereprezentative. Domnule Caramitru, cu ce drept isi permit Sebastian-Vlad Popa, Andreea Dumitru, IONUT SOCIU (membrii juriului care a stabilit nominalizarile pentru gala UNITER, n.r.) sa ma jigneasca? Sa ne jigneasca? In baza carei opere recunoscute isi permit sa anuleze o buna parte a creatorilor romani de teatru? A nu fi nominalizati de acestia e o rusine? Eu nu gandesc asa si consider aceasta afirmatie un atac la persoana. Toti creatorii fac spectacole mai inspirate sau nu, pot fi premiate sau nu, dar valoarea unui artist se confirma in timp, cu truda si tenacitate si nu e neaparat validata de un juriu. Si, mai presus de asta nu poate fi desfiintata de un juriu", spune Emilia Popescu.

Potrivit acesteia, expresia "complicitate gregara intre artist si public" jigneste grav atat creatorii, cat si publicul. "Doamne fereste de succesul de public! Adica, daca publicul intelege mesajul unui spectacol, aplauda performanta unui actor, se emotioneaza, rade sau plange, asta e o rusine, un criteriu minor si superficial??! Colegii mei de breasla, "facatorii" de teatru ma vor intelege. Domnilor jurati, poate credeti ca ne puteti dezbina. Adica noi, "valorile nereprezentative ale teatrului romanesc de azi" sa fim invidiosi pe "fenomenele rarisime de vocatie artistica". Nu. Nicidecum. Ii felicit pe toti cei nominalizati, dar refuz aceasta imparteala suficienta si absurda. Refuz aceasta "stampila" pusa de niste oameni insuficient de pregatiti, aroganti si complet lipsiti de respect si dragoste pentru cei care fac teatru. Sunt mandra de colegii mei, de truda lor, la fel cum sunt mandra de minunata mea "complicitate gregara cu publicul"! Nu vreau sa fiu altceva decat sunt", spune Emilia Popescu.

Actrita mai spune ca UNITER ar trebui sa fie "casa oamenilor de teatru, locul unde ne putem bucura de reusitele celuilalt, nu un tribunal unde cativa asa-zisi cronicari de teatru pun etichete - unele stralucitoare, altele jignitoare".

"In ceea ce ma priveste, marunta realizare a juriului de anul acesta este provocarea unui profund sentiment de dispret fata de acesti asa-zisi cronicari. De-a lungul anilor am participat la Galele UNITER, cu bucurie, am fost chiar si nominalizata, am participat la campania "Artisti pentru Artisti", ca si anul acesta, am un profund respect pentru toate initiativele si oamenii ce reprezinta UNITER-ul. Dar, in conjunctura creata ma delimitez de tot ce inseamna aceasta institutie", spune Emilia Popescu.

Ea isi incheie scrisoarea deschisa spunand: "In asteptarea zadarnica a unor scuze publice adresate breslei noastre de catre acest juriu, Cu profunda tristete, Emilia Popescu".

Juriul UNITER: Scrisoarea Emiliei Popescu, o lectura flagrant eronata a argumentului nominalizarilor

Juriul premiilor UNITER 2014 a raspuns scrisorii deschise semnate de Emilia Popescu, in care aceasta preciza ca se simte "jignita" de principiile in baza carora au fost facute selectiile, ca documentul trimis de actrita "apare ca o lectura flagrant eronata a "Argumentului" atasat nominalizarilor.

Andreea Dumitru, Ionut Sociu (nascut in Botosani, nota red.) si Sebastian-Vlad Popa, cei trei membri ai juriului, au "simtit nevoia" sa "descalceasca" ceea ce le "apare ca o lectura flagrant eronata a "Argumentului" atasat listei de nominalizari pentru gala premiilor UNITER 2014", desi scrisoarea deschisa semnata de Emilia Popescu nu le "este adresata direct", se arata intr-un comunicat citat de Mediafax.

 "In "Argument" nu scrie ca spectacolele si artistii care n-au fost nominalizati sunt nereprezentativi, ci, dimpotriva, ca nominalizarile, adica tocmai valorile a fi considerate de varf, sunt nereprezentative pentru teatrul romanesc, asa cum arata el azi. Nu e nici un sofism aici, pentru ca exceptia inseamna cel mai adesea desprinderea de reprezentativ. Asadar, valorile pot fi reprezentative, dar mai ales nereprezentative. Cu atat mai putin o intentie cinica s-ar putea citi in aceasta formulare, in schimb, da, o pozitie teoretica apta sa produca reflectie si dezbatere ne-ar bucura sa credem ca e cu putinta", se arata in comunicatul juriului.

In "Argumentul" juriului se arata ca "spectacolele nominalizate, dar si actorii nominalizati apar in acest sens juriului nu doar ca exceptii, dar si ca fenomene rarisime de vocatie artistica. Sentimentul entuziast si ingrijorator este acela de a fi identificat valori nereprezentative pentru teatrul romanesc de astazi".

"Sintagma "fenomene rarisime de vocatie artistica" va infurie, stimata doamna Emilia Popescu, creandu-va falsa intelegere ca toti cei nenominalizati sau toate spectacolele nenominalizate traiesc in afara "vocatiei artistice". Nu, nu toate. Faptul ca vocatia artistica e "rarisima" nu inseamna, totusi, ca ea se epuizeaza in lista de nominalizari ale galei 2013! Nici "Argumentul" nostru nu spune acest lucru, iar furia dumneavoastra transforma o declaratie de principiu si de criterii intr-o schema de numaratoare care echivaleaza valorile integrale ale teatrului romanesc cu restrictia conventionala a nominalizarilor galei la 3. Poate ca nu ne iluzionam sperand ca exigente de gandire in selectia valorilor unei stagiuni teatrale, precum cele scrise in "Argument", nu sunt chiar descalificante pentru un juriu. Astfel, "complicitatea gregara cu publicul", pe care juriul o considera antiartistica in teatru, nu poate fi citita ca pe o expresie aroganta sau ca pe un moft elitist, ci ca pe o continuare de buna credinta a pozitiilor teoretice si poetice ale marilor creatori ai teatrului secolului al XX-lea, care au forjat toate valorile mari in jurul carora graviteaza creatia de spectacol de drama de azi. Asta nu inseamna ca radicalitatea in arta teatrului e obligatoriu sa alunge publicul. Spuneam in "Argument" exact aceste vorbe: "nominalizarile de spectacol si de regie coincid, fara nici o intentie in acest sens, cu adeziunea reala, numarabila, cuantificabila a publicului", spun cei trei membri ai juriului ]n comunicat.

Membrii juriului mai afirma ca: "Nutrind speranta ca existenta UNITER ca o "casa a oamenilor de teatru", ca "un loc unde ne putem bucura de reusitele celuilalt", cum spuneti, nu presupune nicidecum evacuarea dialogului si a spiritului critic, va mai asiguram, stimata doamna Emilia Popescu, de pretuirea noastra".

 

 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Află despre noutățile din industria SEO, îmbunătățește-ți cunoștințele și socializează cu oameni deosebiți din domeniu, SEO Vibes on Tour, București

astăzi, 14:42
43

SEO Vibes on Tour este un super eveniment special dedicat celor care pasionați de lumea SEO, iar scopul lui este de a aduce împreună specialiștii de SEO pentru a-și îmbunătăți cuno...

USR Botoșani: Bani de reabilitări stradale și căldură în școli, la un pas de a fi dați de primarul Andrei pe campania sa electorală

astăzi, 13:33
211

În condițiile în care botoșănenii își rup mașinile de ani de zile pe străzile denivelate din Municipiul Botoșani și în condițiile în care elevii sunt puși să-...

O judecătoare a murit într-un mod stupid, la 54 de ani. ”A mai apucat să-şi sune soţul, dar…”

astăzi, 12:54
2182

Moarte stupidă, la 54 de ani, a unei judecătoare din cadrul Tribunalului Iași. Femeia a decedat marți, după ce a căzut pe scări.„Nu era bolnavă. A fost pur şi simplu un accident. Di...