Ioan Nemtoi sau cum poate fi oprita curgerea luminii

Ioan Nemtoi sau cum poate fi oprita curgerea luminii
Cand a inceput sa se ocupe cu suspendarea timpului, Ioan Nemtoi stia ca totul curge si ca nu timpul trebuie oprit, ci obiectele pe care acesta le devasteaza. Dar care era materia doar jumatate materie si restul idee la care putea apela pentru aceasta operatie alchimica? Raspunsul pe care l-a gasit a fost sticla.

Prin transparenta, sticla povesteste despre cele eterne. Prin framantata ei modelare, spune povestea fapturilor de jos, obsedate de limpezime si de spatii celeste. La Dorohoi, unde pamantul si aerul sunt pure si luminiscente, Nemtoi si-a construit o fabrica in care produce din sticla lucruri purtatoare de invizibil.

"Când scot miezul incandescent si suflu la celalalt capat al tijei, tot ce ma intereseaza este sa urmaresc cum cresc ori prind viata formele pe care le-am imaginat la rece, astfel incât sa suscite emotii, sa invite la meditatie si sa reflecte ideile care m-au inspirat".

L-am vazut pe Nemtoi calcand cu piciorul gol pe muntele de sticla pisata din apropierea fabricii lui, iar inainte de asta inconjurand biserica locului cu fiul sau pe umeri. L-am vazut intrand apoi in mai personala lui catedrala care ii este atelierul. Imaginea pe care v-o oferim tine de regimul diurn. Vitalitatea lui Nemtoi tine mai degraba de nocturn. Sub acoperirea noptii, lumina sticlei sale, oricat de intunecata, se vede.

Aerul pur de la Dorohoi permite vederea Pamantului de pe stele. De la fenicieni citire Cunoscatorii materiei vitrate stiu ca, in istoria sticlei, materialele, tehnicile si formele se repeta, de la egipteni, fenicieni si asirieni, la greci si romani, apoi la sticlarii din Murano ori din Boemia, numai ca din alte perspective. Daca privesti formele moderne si contemporane ale sticlei, observi ca – de la Kaspar Lehman, George Ravenscroft si Anna Roemers Visscher, la J. Kunckel si la zecile de dinastii de sticlari din Murano, Granja, Bristol ori Baccarat, ba chiar si la sticla Waldglass, verre de fougère sau pate-de-verre – cam toate au trait in traditia vechilor forme antice si medievale.

Nici macar secolele XIX-XX, cu scoala din Nancy sau cu miscarile Art Nouveau si Art Déco, nu le-au ocolit. Au aparut insa nume celebre, precum Emile Gallé, fratii Daum, René Lalique sau Tiffany, care au stiut sa inoveze fructificând toate cuceririle precedente. Cat despre secretele artei sale, Ioan Nemtoi spune ca "analiza sticlei e ca o degustare de tarii fine, cu virtuti tactile, optice si sonore. Eu nu creez doua lucrari la fel: tehnicile, formele si culorile pot fi aceleasi, dar ideatica, simbolurile si semnificatiile, efectele de lumina, de contrast si relief, de luciu-mat, primar si complementar, nu sunt repetabile".

Tot el semneaza si executia pieselor-unicat, in timp ce exemplarele de serie incap pe mainile asistentilor sai. Nu-mi dezvaluie enigma prin care rasuflarile lui devin volum, pentru ca n-ar folosi nimanui: poti sufla si in sticle gata facute, difera doar suflurile, care nu stau in plamani, ci in materia electrica si greu de definit ce uneste conopida creierului mare cu pamatuful inspumat al celui mic, luna rinichilor cu putul limfaticelor testiculare, desagii plamanilor cu orologiul ventriculului stang.

"Locuim in creier numai pentru ca sangele, in timp ce urca spre cap, aduna amintiri ale trupului si se limpezeste", zice maestrul.

"Cum, adica, se limpezeste?", intreb. "Adica, pentru a-si aduce aminte, uita de sine si devine transparent", zice el.

 


Zodia Faurarului
Ioan Nemtoi s-a nascut in 1964, la Trusesti, judetul Botosani. A absolvit Academia de Arte Frumoase din Bucuresti in 1991 si este licentiat in ceramica, sticla si metal. Debutul s-a petrecut in 1988, la Expozitia Republicana. Ecoul performantelor sale a depasit repede granitele Romaniei, asa incat, in 1991, artistul era deja prezent la International Glass Exhibition de la Kanazawa, Japonia.

Au urmat Norvegia, Franta, Suedia, Danemarca, din nou Japonia si apoi Romania, Statele Unite, Germania, Belgia, Olanda, Italia, intr-o insiruire de peste 40 de evenimente expozitionale. Anul 2003 a insemnat prezenta artistului in spatiile medievale ale Palatului Cotroceni, cu expozitia intitulata Apa si foc, si apoi la World Trade Center Rotterdam si World Trade Center Amsterdam. In anul 2002, lucrarea sa Cina cea de Taina a fost donata de catre statul roman Vaticanului. Detine doua galerii permanente, una in Bucuresti si alta la New York, aceasta din urma inaugurata putin dupa mijlocul lunii iunie a acestui an, in cartierul Soho, unul dintre cele mai cosmopolite ale Manhattan-ului.

 

 

 

(Ioan Es. Pop)

 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Posturi scoase la concurs într-o instituție din Botoșani!

astăzi, 14:22
113

Agenția pentru Protecția Mediului (APM) din Botoșani anunță faptul că în luna martie s-au vacantat în cadrul instituției două locuri de muncă. Este vorba despre două posturi de c...

Cum vrea un fost consilier al lui Costică Macaleți să schimbe pe furiș procedura de verificare a colaboratorilor Securității!

astăzi, 13:54
68

În timp ce Parlamentul numește șase noi membri în Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii (CNSAS), în instituție mocnește un scandal legat de procedura de ...

Fără taxă de internare la „Mavromati”? Ce spune noul manager al spitalului! (video)

astăzi, 13:32
201

La aproape o săptămână de la ocuparea funcției de manager interimar, economist Corneliu Mihai a participat la o conferință cu presa locală. În cadrul conferinței, managerul unită...