Drumurile naţionale din judeţ, la fel de ruşinoase ca şi cele judeţene!
BOTOSANI

Drumurile naţionale din judeţ, la fel de ruşinoase ca şi cele judeţene!
424 de kilometri de drumuri naţionale avem în judeţ. Dintre aceştia, DOAR 21,874 de kilometri de drum naţional sunt într-o stare rea!

Nu zâmbiţi amar pentru că aceasta este situaţia transmisă de Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Iaşi, la solicitarea Ştiri.Botoşani.Ro, şi care era valabilă la data de 31 decembrie 2015. Între timp lucrurile s-au mai schimbat, mai în bine, mai în rău.

Aşadar, potrivit situaţiei privind gradul de viabilitate al drumurilor naţionale, Botoşaniul se poate lăuda doar cu trei sectoare de drum care arată îngrozitor şi se simte la fel. Mai exact, avem 16,379 kilometri între Stânca şi Ripiceni, pe DN 24C Iaşi- Bivolari- Ştefăneşti- Manoleasa, apoi încă trei kilometri între Miorcani şi Rădăuţi- Prut, la care se adaugă încă 2,495 de kilometri de drum rău de la Stânca până la frontiera cu Republica Moldova. Aici avem o precizare de făcut: situaţia prezentată era valabilă la sfârşitul anului trecut, pentru că între timp, sectorul Stânca- Vamă a fost asfaltat.

În categoria drumurilor cu o stare de viabilitate mediocră, sunt incluse mai multe sectoare de drum naţional, care însă, în accepţiunea celor care le cunosc, pentru că le parcurg zilnic, nu-şi merită această titulatură. De exemplu, pe DN 29 Suceava- Botoşani- Săveni- Manoleasa, între kilometrul 44 şi 72,650, apar 28,65 de kilometri de drum naţional pe sectorul Botoşani- Săveni ca fiind în stare mediocră, în timp ce sectorul cuprins între Releu şi intrarea în Săveni apare ca fiind drum bun.

Numai că "mediocritatea" include drumul rupt dintre două dealuri din zona Unţeni, acolo unde alunecările de teren care se înregistrează de vrei 20 de ani, nu au fost stopate şi nici nu sunt perspective în acest sens. Ca atare, se circulă încetişor, iar şoferii maşinilor cu gardă joasă pomenesc toţi sfinţii din calendar. Mai mult, la un moment dat exista o "legendă urbană" potrivit căreia pe Botoşani- Săveni nu ai niciun motiv să trimiţi radarul, pentru că niciun şofer nu-şi permite "s-o calce" din cauza gropilor din asfalt. "Legendă" de altfel confirmată de realitate (numai la intrarea în comuna Ungureni se pune radar, din cauza faptului că cei care vin dinspre Botoşani sunt uşor "furaţi de peisaj" şi depăşesc viteza legală la intrarea în localitate, n.r.).

Mediocru şi bun, pe bucăţi, este însă drumul spre Iaşi, care în ultima perioadă a mai "văzut" covor asfaltic.

"E drept că nu-ţi mai clănţăne dinţii în gură cum se întâmpla în urmă cu un an-doi, s-a mai asfaltat, dar tot nu-şi merită clasificarea de drum european. Probabil că se vor face lucruri pentru că vine campania electorală", spun botoşănenii care au circulat spre Iaşi prin Hârlău şi Târgu Frumos. Tot mediocră este şi starea sectorului de drum Săveni- Manoleasa, lucru infirmat tot de şoferii care circulă prin zonă.

Tot în această categorie sunt incluse sectoare din DN 29A, cum ar fi cel de peste 24 de kilometri de la Dorohoi până la Hudeşti. Mediocru este asfaltul de la Darabani până la Rădăuţi- Prut şi în aceeaşi stare este şi DN 29 B între Cătămărăşti Deal şi Sauceniţa.

DN 29C face legătura dintre Cucorăni- Vârfu Câmpului şi Mihăileni, pe o lungime de 45,965 kilometri. Din întreaga lungime, doar 2,18 kilometri sunt clasaţi ca "buni", restul fiind mediocri. Ceea ce e foarte corect, în condiţiile în care dinspre Cucorăni spre Bucecea, drumul este rupt în două, axul drumului putând găzdui chiar smocuri de iarbă.

Interesantă este o menţiune ce face referire la DN 29D Botoşani- Truşeşti- Ştefăneşti, pe o lungime de 49,295 kilometri, clasat drept în stare bună. Reprezentanţii DRDP spun că între Silişcani şi Drislea, pe o lungime de 2,8 kilometri, se înregistrează o prăbuşire!

Situaţia de fapt e mai gravă, pentru că drumul a fost modernizat în 2012, după ceva ani de chin. Ştiri.Botoşani.Ro a detaliat situaţia aici: Investiţie de milioane în pericol! Un drum făcut de la zero a început să se surpe, pentru a doua oară! FOTO 

Interesant de ştiut este şi faptul că Botoşaniul are mai mulţi kilometri de drum naţional decât Iaşul, care administrează 349,392 de kilometri, sau Suceava, care are în administrare 329,930 de kilometri de drum naţional. Şi vă spunem şi cum sunt drumurile în cele două judeţe, pentru a putea face o comparaţie şi pentru a şti la ce să vă aşteptaţi.

De exemplu, Suceava are câteva sectoare de drumuri judeţene trecute ca fiind "rele". Este cazul a 4,6 kilometri la Rădăuţi, cărora li se adaugă alţi 2,23 kilometri la Fălticeni şi încă 1,339 kilometri la Siret. Tot rău este stratul asfaltic pe DN 2E, Păltinoasa- Solca- Vicovul de Sus, pe sectoarele Vârfu Dealului- Cacica- Vama Vicov sau Voitinel- Vicovu de Jos. Şi ar mai fi în jur de opt kilometri de drum rău pe DN 24 Iacobeşti- Putna, pe sectoarele Rădăuţi şi Vicovu de Jos.

Iaşul, în schimb, nu are niciun metru de drum rău, arată situaţia DRDP, toate sectoarele fiind mediocre sau bune. "Corect, pentru că DRDP-ul nu este nici la Suceava şi nici la Botoşani, ci este la Iaşi, iar toţi şefii Direcţiei au fost ieşeni, astfel că sunt mai aproape dinţii decât părinţii. Pe de altă parte, putem declasa cu câte o treaptă drumurile naţionale, în sensul în care sunt sectoare de drum care apar drept mediocre şi care sunt de fapt rele", spun ieşenii.

Ce planuri de viitor are DRDP?

Ani de zile s-a vorbit despre "ruşinea naţională"- drumul Rădăuţi Prut- Manoleasa, acel drum naţional de pământ. Ce se întâmplă acum? "Pe sectorul de drum DN 24C km 106+650 – km 142+250, Rădăuţi Prut – Manoleasa, au fost executate, în anul 2015, reparaţii degradări structurale şi de întreţinere, care, în conformitate cu recomandările expertului tehnic şi cerintele din caietul de sarcini, constau în realizarea structurii rutiere prin execuţia stratului inferior de fundatie din balast, cu grosimea medie de 30 cm si realizarea stratului din piatră spartă cu împănare si înnoroire cu grosimea de 20 cm, realizarea elementelor de colectare a apei meteorice, prin calibrarea santurilor existente şi proiectarea de şanţuri noi, lucrări de întreţinere si reparatii la podete şi montarea parapeţilor metalici, toate aceste lucrări fiind finalizate în decembrie anul trecut. De asemenea, pentru acest sector de drum s-a încheiat contractul "Servicii de proiectare – Revizuire SF pentru obiectivul Modernizare DN 24 C km 106+650 – km 142+250", Prestator - SC Best Consulting & Design SRL Bucureşti. Studiul de Fezabilitate a fost predat, analizat şi avizat în Comisia Tehnico- Economică a DRDP Iaşi, urmând etapele de analiză, în vederea avizării de către C.N.A.D.N.R. S.A., Ministerul Transporturilor, Consiliul Interministerial pentru ca ulterior să se emită Hotărârea de Guvern pentru aprobarea valorii indicatorilor tehnico-economici", susţin reprezentanţii DRDP.


Potrivit acestora, în Studiul de fezabilitate în cauză sunt stabilite, printre altele, soluţii pentru asfaltarea sectorului de drum în discuţie, înlocuirea podurilor de la km 117+766 şi km 141+945, precum şi aducerea la clasa E de încărcare a podului de la km 114+881. După emiterea Hotărârii de Guvern, în funcţie de disponibilităţile financiare şi de strategia de dezvoltare şi întretinere a reţelei rutiere din Romania, C.N.A.D.N.R. S.A. va include acest obiectiv într-un program de finanţare pentru anul 2017, în vederea achiziţiei proiectării şi a execuţiei lucrărilor.

În schimb, botoşănenii fac petiţii

Recent, pe un portal de petiţii a fost înregistrată cererea unui grup de botoşăneni care cere reabilitarea şi modernizarea de urgență a drumurilor din judeţ. (link)

"Cu siguranță, din toate județele țării, județul Botoșani are cele mai groaznice şosele din toată țara! Nici măcar drumul european/internațional E58 (drumul național 28B) nu scapă de această ruşine! Un drum considerat internațional care este principala şosea din județ care face legătură cu capitala țării are nenumărate cratere, gropi de câțiva centimetri buni şi foarte multe curbe periculoase nesemnalizate! Mă refer la porțiunea de drum dintre Botoşani- Târgu Frumos (jud. Iaşi). Noi, botoşanenii, nu plătim taxe, roviniete, impozite ca restul țării ? Dacă aceste drumuri ar fi reabilitate şi modernizate (măcar cele europene şi naționale) județul nostru s-ar dezvolta mult mai bine! Ar veni investitori noi, am promova turismul, am circula pe drumuri moderne demne de o țară in Uniunea Europeană şi multe altele!", arată unul dintre iniţiatorii petiţiei.

 

Spune-ne opinia ta