Circuli cu taxiul în Botoşani şi nu primeşti bon? "Cursa e gratis, taximetristul rămâne fără bani!"

Circuli cu taxiul în Botoşani şi nu primeşti bon? "Cursa e gratis, taximetristul rămâne fără bani!"
Taximetriştii botoşăneni sunt o "specie" aparte în peisajul cotidian. Nu sunt toţi la fel, maşinile lor nu sunt toate impecabile, însă scopul e unul singur: câştigarea unui ban cu care să-şi întreţină familia sau să-şi asigure traiul zilnic.

480 de autorizaţii de taximetrie sunt valabile la nivelul municipiului Botoşani, cu alte cuvinte pe străzile botoşănene circulă 480 de taxiuri. Unele aparţin independenţilor care fac taximetrie pe cont propriu, eventual aparţinând "vechii gărzi", altele sunt înregistrate pe societăţi care îşi angajează şoferi.

Despre taximetrişti: trei curse la preţuri diferite

Când întrebi botoşănenii ce zic despre serviciile taximetriştilor, părerile sunt, cum altfel? împărţite. Unii reclamă manelele ce deranjează auzul, alţii faptul că taximetristul vorbeşte la telefon în timpul cursei, comentând orice, de la rezultate în fotbal până la meniul de seară.

"Eu am asistat o dată la o ceartă între taximetrist şi cel mai probabil soţia lui. Îmi era mie ruşine de ce discuţii puteau avea şi ce argumente foloseau să-şi impună punctul de vedere. Şi omul mai- mai că renunţa la discuţie dar doamna respectivă nu-l slăbea deloc", povesteşte un botoşănean care foloseşte taximetrele botoşănene frecvent.

Tot el a prins o "bârfă" între doi colegi despre un alt client. "Vă daţi seama că imediat m-am gândit oare ce greşeli aş fi putut face aşa încât să devin şi eu erou de poveste", adaugă călătorul.
O botoşăneancă este iritată de faptul că deşi parcurge aceeaşi distanţă, dar cu taximetre diferite, costul călătoriei diferă, iar taximetriştii nu pun mereu aparatul.

"Chem taximetrul în faţa blocului şi merg în acelaşi loc, de fiecare dată. O dată am plătit 5 lei, altădată am plătit 6 lei, ba chiar mi s-a cerut şi 7 lei, deşi perioada de timp între cele trei călătorii era scurtă, de pe o săptămână pe alta. O singură dată am văzut că s-a pornit aparatul şi atunci am plătit 6 lei", explică botoşăneanca.

O altă clientă povesteşte că de când foloseşte serviciile de taximetrie a avut experienţe nenumărate, în urma cărora a acumulat frustrări. "De vreo jumătate de an am descoperit un taximetrist care, pe lângă faptul că e politicos şi punctual, aşa cum ar trebui să fie toţi, este şi de încredere. Face diverse comisioane, am încredere să-mi trimit copiii la şcoală cu el. Din păcate, nu sunt mulţi aşa deşi ar avea mai mult de câştigat dacă ar depune un efort", povesteşte clienta.

Despre clienţi: "Nu ar strica un pic de respect"

De partea cealaltă, şi taximetriştii au necazurile lor. "Nu am fost mereu taximetrist, am lucrat şi în alte domenii însă am observat că proasta creştere nu ţine cont de condiţia materială. Am plimbat mămici cu copii pe care îi certau în maşină folosind un limbaj greu de digerat de către un copilaş, soţii care îşi boscorodeau soţii deşi el era lângă mine şi ea în spate, golănaşi care încercau să-mi tragă ţeapă după ce îi duceam la destinaţie. Din fericire, nu am păţit lucruri mai grave şi asta probabil pentru că nu prea lucrez în timpul nopţii", explică taximetristul.

Un altul se declară şocat de "mirosuri". "Cel puţin vara e cumplit. Am avut câteva curse care s-au lăsat cu dureri de cap şi usturimi de ochi. După aia m-am învăţat şi folosesc tot felul de parfumele şi de deodorante. Eu nu sunt fumător, îmi respect clientul, îi ofer şi linişte dacă radio-ul îl deranjează, însă nu ar strica un pic de respect arătat şi taximetristului, pentru că şi el e om care munceşte", susţine tânărul.





Cum împăcăm taberele?

Însă cum separăm grâul de neghină? Iulian Bauer conduce de mulţi ani Camera Taximetriştilor Botoşani, asociaţia profesională creată cu scopul de a proteja şi apăra interesele taximetriştilor şi consideră că aceştia au investit mult în meserie, în primul rând în ce priveşte autoturismele folosite, care nu trebuie să fie mai vechi de cinci ani.

"Nu am avut reclamaţii sau sesizări scrise la adresa comportamentului taximetriştilor, cel puţin nu în ultimii ani. Unii s-au mai plâns că taximetriştii s-au prezentat cu întârziere la adresă, că unii erau îmbrăcaţi necorespunzător, în şlapi şi pantaloni scurţi. Însă legislaţia îi obligă pe taximetrişti să fie la dispoziţia clientului, clienţii au drepturi, însă pe taximetrişti nu prea îi apără nimeni. Taximetristul este acel om care iese la muncă atunci când noi ne odihnim sau ne distrăm. Şi se expun la tot felul de pericole, oameni beţi, agresivi. El este obligat prin lege să ia clientul şi nu poate să-i controleze prin bagaje de arme, droguri sau mai ştiu eu ce", explică Iulian Bauer.
Cât priveşte "uscăturile din pădure", în cazul în care apar astfel de reclamaţii, primite de regulă chiar de dispeceratul de taxi, şoferii sunt sancţionaţi cu suspendare, pentru 24 de ore, pentru 48 de ore, funcţie de gravitatea faptei pentru care a fost reclamat.

"Şi asta pentru că acel şofer aduce prejudicii dispeceratului în subordinea căruia îşi desfăşoară activitatea, iar clientul nu va mai suna la respectivul dispecerat ci îşi va căuta altul. Cam astea sunt situaţiile pe care le întâlnim", susţine preşedintele Camerei Taximetriştilor.

O cursă neînregistrată pe ceas e o cursă gratuită!

O altă situaţie reclamată de clienţii botoşăneni este ne-pornirea ceasului, însă Iulian Bauer susţine că problema poate fi rezolvată simplu. "În fiecare taximetru există acea bulină de identificare plus lista de preţuri, iar în interior clientul trebuie să vadă ecusonul cu numele taximetristului, fotografia lui şi firma la care lucrează. Pe acele buline, undeva jos, scrie clar: Dacă la sfârşitul cursei aţi constatat că nu vi se emite bonul de la casa de marcat nu aveţi obligativitatea să plătiţi acea cursă. Cu alte cuvinte, pentru client cursa e gratis, iar taximetristul rămâne fără bani, să fie sănătos. Pentru că în lege, la normele de aplicare spune clar: executarea serviciilor de transport de persoane cu taxiul este interzisă şi se cataloghează ca fiind infracţiune cu casa de marcat defectă sau nepornită pentru că duce la sustragerea de la Taxe şi Impozite, adică evaziune fiscală", declară Iulian Bauer.

Schimbări în legea taximetriei, privite cu scepticism

Recent, Guvernul a adoptat o Ordonanţă ce completează Legea 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, care obligă taximetriştii să deţină certificatul de cazier judiciar şi Certificatul de competenţă profesională.

Din certificatul de cazier judiciar al conducătorului auto care practică profesia de taximetrist și al managerului de transport în regim de taxi și închiriere, trebuie să rezulte că aceștia nu au fost condamnați pentru infracțiuni contra siguranței pe drumurile publice, infracțiuni privind traficul și consumul de droguri, infracțiuni contra vieții, sănătății și integrității corporale, infracțiuni privind traficul și exploatarea persoanelor vulnerabile, infracțiuni contra libertății și integrității sexuale şi infracțiuni contra patrimoniului.

De asemenea, actul normativ creează temeiul legal pentru Ministerul Transporturilor să reglementeze prin norme aprobate prin ordin de ministru existența și modul de dobândire a unui certificat de competență profesională pentru managerii de transport în regim de taxi și în regim de închiriere.
Certificatul de competență profesională va avea o valabilitate de 10 ani, iar pentru a-l obține trebuie îndeplinite o serie de condiții, între care: absolvirea liceului, cu sau fără diplomă de bacalaureat, participarea la curs și promovarea unui examen, conform normelor ce vor fi aprobate prin ordinul ministrului transporturilor.

Preşedintele Camerei Taximetriştilor Botoşani consideră însă că obligativitatea Certificatului de competenţă profesională creează un soi de discriminare pentru că până acum cele 12 clase absolvite nu era o regulă.

"Eu dacă am trei clase şi merg cu soţia şi cu părinţii în spate, nu am nevoie de taxi şi nu-mi trebuie acel cazier. Dacă îmi duc familia într-un copac nu e nicio problemă. Văzând practica unor judeţe din ţară care au eliberat permise de conducere unor astfel de "fenomene" cu trei clase, la un moment dat îl vezi pe respectivul că se refugiază în taximetrie pentru că aici e un fel de asistenţă socială, cel puţin aşa era până acum. Şi s-a pus problema că poate unii nu sunt suficient de educaţi. Însă se întâmplă să avem oameni în vârstă, cu experienţă, care nu au 12 clase dar care fac meseria asta de ani de zile şi nu au avut nicio problemă, sunt mult mai civilizaţi şi cizelaţi decât un tinerel care tocmai a terminat liceul, nu şi-a găsit de lucru şi a intrat în taximetrie şi al cărui comportament lasă mult de dorit", susţine Iulian Bauer.

În concluzie, dacă aveţi nemulţumiri faţă de comportamentul unui taximetrist puteţi să-l reclamaţi la dispecerat sau, în cazul în care nu porneşte ceasul, aveţi tot dreptul să nu-i plătiţi cursa. Însă ar fi bine ca înainte de a urca în maşină, să vă asiguraţi că sunteţi "decent", că v-aţi lăsat nervii acasă şi că aveţi şi ceva mărunţiş.

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Polițiștii rutieri au verificat respectarea traseelor de deplasare stabilite pentru autovehiculele ”Școală”!

astăzi, 19:40
11

Polițiștii din cadrul Serviciului Rutier au organizat luni, 22 aprilie 2024, o acțiune pentru prevenirea și combaterea abaterilor la regimul rutier de către instructorii autorizați din cadrul ș...

Spectacolul „Legenda Cetății Neamțului” se joacă trei zile la Teatrul „Vasilache” din Botoșani

astăzi, 19:08
20

„Legenda Cetăţii Neamţului” este o adaptare scenică parodică, după „Cetatea Neamţului” de George Coşbuc şi transpusă în scenă de Marius Rogojinschi. Regia arti...

Tânăr dintr-o comuna din Botoșani, prins conducând sub influența cocainei!

astăzi, 18:07
181

În cursul zilei de luni, 22 aprilie 2024, polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Botoșani – Biroul Rutier au oprit pentru control pe strada Sucevei un autoturism condus ...