Vitezomanii sunt depistati de politie doar cu radare mobile. Ce risca soferii care incalca limitele impuse de lege?

Vitezomanii sunt depistati de politie doar cu radare mobile. Ce risca soferii care incalca limitele impuse de lege?
Soferii care depasesc limitele legale de viteza sunt depistati de politisti, in momentul de fata, doar cu ajutorul aparatelor radar mobile, acestea fiind impartite prin toate judetele tarii, desi intr-o anumita perioada au fost folosite si radare fixe. Cei care incalca limitele de viteza impuse prin lege risca nu doar sa primeasca amenzi, ci si sa ramana fara permis.

Conform Avocatnet.ro, pentru a depista soferii care depasesc limitele de viteza, politia se foloseste in prezent doar de aparate radar mobile, dupa cum reiese din informatiile furnizate de Inspectoratul General al Politiei Romane. Desi in ultimii ani au fost folosite si radare fixe, politia nu mai masoara viteza de deplasare a autoturismelor cu aparate de acest fel.

"In prezent, politia rutiera nu mai dispune de sisteme fixe functionale, cu rol de supraveghere a traficului rutier si masurare a vitezei de deplasare a autovehiculelor", a declarat subcomisarul de politie Olga Menaev.

Astfel, depistarea vitezomanilor se face prin intermediul unui numar total de 639 de radare mobile. Acestea sunt impartite intre inspectoratele judetene de politie, Brigada Rutiera din cadrul Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti si Sectia de Politie Autostrazi.

"Politia utilizeaza 639 aparate radar mobile, repartizate la inspectoratele judetene de politie (in medie 14 aparate/judet), Brigada Rutiera din cadrul Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti (36) si Sectia de Politie Autostrazi (24)", a precizat Olga Menaev.

Important! Avizele de functionare pentru radarele fixe, care au fost amplasate in baza unor contracte incheiate de primarii cu unele societati comerciale, au fost retrase in 2009, pastrandu-se doar aparatele amplasate pe Drumul National 1 (mai multe informatii gasiti in acest articol). Totusi, asa cum reiese din informatiile transmise de politie, nici acestea nu mai sunt functionale in prezent.

Referitor la limitele maxime de viteza stabilite prin Codul rutier, acestea sunt urmatoarele:

-in localitati: 50 km/h (poate fi si o limita superioara, insa nu mai mare de 80 km/h, sau una inferioara, dar nu mai mica de 30 km/ora);
-in afara localitatilor:
-130 km/h pe autostrazi;
-100 km/h pe drumurile expres sau pe cele nationale europene;
-90 km/h pe celelalte categorii de drumuri.

Soferii care depasesc viteza maxima admisa risca, in principal, sa fie sanctionati cu amenzi cuprinse intre 195 si 1950 de lei, dupa cum urmeaza:

-depasirea cu 10-20 km/h a vitezei maxime admise: 2 sau 3 puncte-amenda, la care se adauga doua puncte de penalizare;
-depasirea cu 21-30 km/h a vitezei maxime admise: 4 sau 5 puncte-amenda, la care se adauga trei puncte de penalizare;
-depasirea cu 31-40 km/h a vitezei maxime admise: 6-8 puncte-amenda, la care se adauga patru puncte de penalizare;
-depasirea cu 41-50 km/h a vitezei maxime admise: 9-20 puncte-amenda, la care se adauga sase puncte de penalizare;
-depasirea cu mai mult de 50 km/h a vitezei maxime admise: 9-20 puncte-amenda, plus suspendarea permisului pentru o perioada de 90 de zile.

Atentie! Soferii pot fi amendati cu 2 sau 3 puncte-amenda si daca circula in mod nejustificat cu o viteza de cel putin 10 km/h sub limita minima impusa de lege.

In acelasi timp, conform regulamentului pentru aplicarea Codului rutier, soferii trebuie sa circule cu cel mult 30 km/h in localitate sau cu cel mult 50 km/h in afara acesteia:

-la trecerea prin intersectiile cu circulatie nedirijata;
-in curbe deosebit de periculoase semnalizate ca atare sau in care vizibilitatea este mai mica de 50 de m;
-la trecerea pe langa grupuri organizate, coloane militare sau cortegii;
-la trecerea pe langa animale care sunt conduse pe partea carosabila sau pe acostament;
-cand partea carosabila este acoperita cu polei, gheata, zapada batatorita, mazga sau piatra cubica umeda;
-pe drumuri cu denivelari, semnalizate ca atare;
-in zona de actiune a indicatorului de avertizare "Copii", in intervalul orar 7:00-22:00, precum si a indicatorului "Accident";
la trecerile pentru pietoni nesemaforizate, semnalizate prin indicatoare si marcaje, cand drumul public are cel mult o banda pe sens, iar pietonii aflati pe trotuar, in imediata apropiere a partii carosabile, intentioneaza sa traverseze;
-la schimbarea directiei de mers prin viraje;
-cand vizibilitatea este sub 100 de m in conditii de ceata, ploi torentiale, ninsori abundente.

Nereducerea vitezei, atunci cand acest lucru este impus de legislatie, se sanctioneaza cu 6-8 puncte-amenda.

Ce elemente trebuie sa contina un proces-verbal de contraventie pentru a fi valid

In cazul soferilor sanctionati pentru contraventii rutiere, politistii incheie un proces-verbal. Acesta trebuie sa includa in mod obligatoriu anumite informatii, potrivit Ordonantei Guvernului nr. 2/2001, lipsa unor mentiuni facand ca documentul sa fie nul.

Mai precis, procesul-verbal de contraventie trebuie sa includa:

-data si locul unde este incheiat;
-numele, prenumele, calitatea si institutia din care face parte agentul constatator;
-datele personale din actul de identitate, inclusiv codul numeric personal, ocupatia si locul de munca ale contravenientului;
-descrierea faptei contraventionale cu indicarea datei, orei si locului in care a fost savarsita, precum si aratarea tuturor imprejurarilor ce pot servi la aprecierea gravitatii faptei si la evaluarea eventualelor pagube pricinuite;
-indicarea actului normativ prin care se stabileste si se sanctioneaza contraventia;
-indicarea societatii de asigurari, in situatia in care fapta a avut ca urmare producerea unui accident de circulatie;
-posibilitatea achitarii in termen de 48 de ore a jumatate din minimul amenzii prevazute de actul normativ, daca acesta prevede o asemenea posibilitate;
-termenul de exercitare a caii de atac si organul la care se depune plangerea.

In cazul soferilor straini sau al cetatenilor romani cu domiciliul in strainatate, in procesul-verbal trebuie incluse, in plus, seria si numarul pasaportului ori ale altui document de trecere a frontierei de stat, data eliberarii acestuia si statul emitent.

"In momentul incheierii procesului-verbal agentul constatator este obligat sa aduca la cunostinta contravenientului dreptul de a face obiectiuni cu privire la continutul actului de constatare. Obiectiunile sunt consemnate distinct in procesul-verbal la rubrica «Alte mentiuni», sub sanctiunea nulitatii procesului-verbal", scrie in actul normativ citat.

Totodata, prevederile acestuia stabilesc si ca procesul-verbal de contraventie este nul daca nu include mentiunile referitoare la numele, prenumele si calitatea agentului constatator, numele si prenumele contravenientului, iar in cazul persoanei juridice lipsa denumirii si a sediului acesteia, a faptei savarsite si a datei comiterii acesteia sau a semnaturii agentului constatator.

Atentie! Comunicarea procesului-verbal de contraventie, atunci cand soferul refuza semnarea acestuia, se face in cel mult doua luni, mai scrie sursa citata.

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Fără taxă de internare la „Mavromati”? Ce spune noul manager al spitalului! (video)

astăzi, 13:32
18

La aproape o săptămână de la ocuparea funcției de manager interimar, economist Corneliu Mihai a participat la o conferință cu presa locală. În cadrul conferinței, managerul unită...

MasterClass de Bune Maniere și Etichetă Socială cu Artech Wine și Virgil Mănescu

astăzi, 13:22
30

Într-o lume în care interacțiunile sociale și profesionale sunt tot mai importante, dezvoltarea abilităților de comunicare și comportament adecvat devine crucială pentru succesul per...

Audi în valoare de peste 73.000 lei furat din Italia, oprit la Stânca!

astăzi, 12:25
49

În data de 28 martie 2023, în jurul orei 05.50, în Punctul de Trecere a Frontierei Stânca - I.T.P.F. Iași, s-a prezentat pentru efectuarea formalităţilor de control necesare...